Motivasi : Tegas dan Fleksibel

Kongsi Artikel ini :
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Motivasi : Tegas dan Fleksibel
Motivasi : Tegas dan Fleksibel

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua pembaca yang dikasihi sekalian. Semoga anda semua diberikan kekuatan dan kesihatan bagi menempuh wabak Covid-19 yang melanda dunia khususnya di tanah air kita sekarang ini. Sesungguhnya setiap dugaan itu adalah ujian buat hamba-hambaNya yang bersabar.

Pada hari ini, penulis ingin berkongsi kata-kata motivasi yang berbunyi :

“Tegas dengan matlamat dan tujuan kamu. Fleksible dengan cara dan teknik kamu”

Apakah matlamat dan cita-cita anda semua? Mahu menjadi tentera, polis, bomba, peguam, doktor atau usahawan? Teguh dan konsisten dengan cita-cita yang diimpikan. Tulis diatas kertas, carta, diari atau telefon pintar dan letakkan masa yang diperlukan.

Apakah kaedah atau cara untuk mencapai matlamat atau cita-cita kita? Terdapat berpuluh bahkan beribu cara yang boleh dilakukan, cumanya kita perlu pastikan cara itu tidak bertentangan dengan prinsip agama dan moral kita. Usah kekal dengan satu kaedah sahaja. Jika kaedah A tidak berjaya tukar kepada kaedah B, jika kaedah B tidak berjaya, kita masih mempunyai pelbagai gabungan kaedah seperti AA, AB, AC, AD dan bermacam lagi.

Secara kesimpulannya, matlamat tetap sama, tetapi cara boleh berubah-ubah.  “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11) “ Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. Bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan” (Surah Al- Insyirah : 5 & 6 )

Jom kita hayati lagu dari K-Clique Sah yang bertajuk sah itu satu :

Baca post sebelum ini Motivasi : Jika tahu – buat | Jika mahu – lakukan.

Balik putaran realiti terbalik
Yang ba yang ba yang bah
Putaran realiti terbalik
Balik putaran realiti terbalik
Yang ba yang ba yang bah
Putaran realiti terbalik
Salam kata seru satu hala tuju
Jangan salah laku nanti tumpang malu
Jangan dongak atas takut lain balas
Tentangan salah masuk rentakan belahan rasa hentakan retakkan gerakan
Aku tak boleh go dah
Kepala ego berhantu
Sekarang boleh go dah
Siapa lah lagi hantu
Sekarang tengok ni putar belit yang dulu lalu jatuh terbalik
Sekarang lain mau tumpang naik yang dulu pejam kau tarik balik hmm
Das dalam das ramai tak terlepas
Cara kau terbatas carta ku diatas
Datang nak merampas
Tumpang lalu
Yang nak berkepak G kita sapu
Siapa jaguh siapa angkuh
Siapa guru siapa ampu
Siapa acu siapa seru
Jangan sentuh nanti rapuh
Benteng kebal kami kalis (Hoo)
Hujan keris kami tepis (Hoo)
Mana killer kasi baris (Hoo)
Ini kali kasi habis (Ayy)
Bukak langkah kuda-kuda
Dalam litar kura-kura
Ramai cuba jadi singa
Lincah aku tolong kira
Yang mula gegar lah ni tsunami dari kami
Kuda trojan terhenti yang benih duduk tepi
Ayy K-clique action lebih kurang Tyson
Lama duduk diam sebab sorok dalam Island
Tangkis semua duri kami gerak dorang silent
Labuhkan empayar kedengaran bunyi siren
Shhhhh,
Yang acah-acah OG rentak korang kurang catchy
Kalau mahu datang mari jangan cuba nanti rugi
Oh-h oh-h
Jangan cuba kalau tahu otak kosong tiada isi
Oh-h oh-h
Jangan cuba kalau takut lagu tak boleh pergi
Selami dalam simpan perluru tu jangan lepas
Hati waswas so jangan petik nanti diri tumpas ni
Gerakan bersatu certified G blood Homie
Ikatan talian connection simbolik sedarah blood Homie
Serangan meluluh tak menentu datang
Came thru blow! no wait salah rempuh
Satu persatu musuh ku lumpuh not a against U
No offence told you don’t do
Y’all gang gang nak game up stop berganding
Eh bukan nak banding
But go to sleep man kau tak setanding
Balik putaran realiti terbalik
Yang ba yang ba yang ba
Putaran realiti terbalik
Tiga kosong dua
Put put putaranya tiga enam kosong
Gandingan tujuh berkembar (hmm)
Jangan cuba petik kasar takut yang sabar hilang sedap (hmm)
Budak banyak cakap besar lupa belajar balik dari dasar (hmm)
Lu tembak tersasar sabar sebentar nyawa ‘ku cagar
Sini taknak banyak cakap turun dulu
Jadi jangan banyak cakap buat dulu
Susah senang bersama atas darah aku sumpah
Loyalty dan taat jadi sampai bila-bila
So you know the drill
Sila-sila
So keepin’ real la
Wait what?
Terasa dah sedap nak nikmat tak sempat
Wait what?
Barang baru mula jauh dari tamat
Wait hah?
Gerakan kau lembab sebab tak bersebab
Gerakan ‘ku cepat sebab aku cekap
Langkah ku menaik maksudku ku step up
Game ni
Kau level beginner buat aku bosan
Eh fikiran ku macam future cerah masa depan
Eh langkah lebih laju sebab makin
Depan tidak main tiru hasil makin depan
Caraku jitu seratus peratusan
Apa nih? Kamu
Bukan a gang member kau tu tourist
Aku messenger thus kalis bullet
You just hatin’ on me
You’ve reached your fucking’ limit
No ideology
Umph! You really get it?
Hiphop subbudaya tiptop
Bawah kaki puji imperialist sinis
Salam keji dari military lyricist
Aku kiri jampi tepis
Different disciplines lain principle
They suffer witnessing look I’m invisible
Lemme break your brain stem’s chemical
But I ain’t litsenin’ to you your mothafuckin’ delusional
Bukan hilang tapi atur corak permainan
Sudah bilang kalau kurang boleh duduk diam
Jangan hairan mc bawah tanah memang banyak boleh tahan
Bertahan daripada hasutan
Mana adab sini aku ajar apa azab
Ada sebab
Kenapa kau diciptakan lembab
Masih bongkak yang hidupnya dalam sangkar masih sedar
Yang mana berani keluar kita cabar
Balik putaran realiti terbalik
Yang ba yang ba yang ba
Putaran realiti terbalik
Balik putaran realiti terbalik
Yang ba yang ba yang ba
Putaran realiti terbalik

Kongsi Artikel ini :
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

One thought on “Motivasi : Tegas dan Fleksibel

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *